سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مرد را آن بهاست که بدان نیک داناست آن ارزى که مى‏ورزى ، [ و این کلمه‏اى است که آن را بها نتوان گذارد ، و حکمتى همسنگ آن نمى‏توان یافت و هیچ کلمه‏اى را همتاى آن نتوان نهاد . ] [نهج البلاغه]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» وجود ذهنی از منظر سید صدرالدین دشتکی (بخش دوم)

وجود ذهنی از منظر سید صدرالدین دشتکی

Image result for ?سید صدرالدین دشتکی?‎

طرح بحث 

بیشتر فلاسفه اسلامی معتقدند که ادراک اشیاء خارجی با واسطه صور ذهنی آنها انجام می گیرد، به گونه ای که این صور معلوم بالذات و محکی خارجی انها، معلوم بالعرض است. این نظریه را وجود ذهنی می نامند. این نظریه دو جهت دارد:

  • جهت هستی شناسی
  • جهت معرفت شناسی

در بخش هستی شناسی از دلایل وجود این صور،  و در بخش معرفت شناسی آن، از چگونگی حکایت این صور از محکی خارجی سخن گفته می شود.

در بخش هستی شناسی از دلایل وجود این صور،  و در بخش معرفت شناسی آن، از چگونگی حکایت این صور از محکی خارجی سخن گفته می شود.

در مقدمه بیان شد که نباید در آثار قدماء به دنبال بخش مستقلی به نام وجود ذهنی بود. اگر چه در آثار ابن سینا و فارابی فصل مستقلی به این مساله اختصاص داده نشده است اما در لا به لای مباحث آنها مباحثی یافت که بربحث وجود ذهنی تطبیق نماید. و آن تعریفی است که ایشان از ماهیت علم ارائه می نمایند، که با تعریف وجود ذهنی تطبیق دارد.

در این باره شهید مطهری می فرماید: « در کلمات بوعلى و قبل از او فارابى یا اخوان الصّفا ما بحثى به نام وجود ذهنى نداریم، ولى اجمالا مدعایى که این فلاسفه در باب وجود ذهنى دارند در کلمات آنها دیده مى‏شود... در باب ماهیت علم و ادراک عقیده‏شان این بوده است که ادراک همان حضور و تمثل ماهیت شى‏ء ادراک شده در شى‏ء ادراک کننده یا شخص ادراک کننده است.»[1]  البته تنها ابن سینا اشکالی را در مورد وجود ذهنی مطرح کرده و بدان جواب داده است. و الا قدماء نه به ادله پرداخته اند و نه اشکالاتی را طرح کرده و جواب داده اند.

حال که مشخص شد که این بحث در آثار قدماء در ذیل بحث علم مطرح می شده است،‌ در این بخش به دنبال تعریف علم نزد قدماء و صدرالدین پرداخته تا اگر اختلاف نظری وجود دارد، روشن شود.

وجود ذهنی و ماهیت علم

در ابتدا فلاسفه ای چون ارسطو تعریفی از علم بیان کرده، که عبارت بود از: حضور ماهیّت معلوم در ذهن‏‏.[2]  سپس متکلمینی چون ابوالحسن اشعری به این تعریف اشکال گرفته و گفتند، اگر علم حضور معلوم در ذهن است، آثار اشیاء را چه می کنید؟ و تعریف جدیدی از علم ارائه نمودند و گفتند: حقیقت علم اضافه میان عالم و معلوم است. [3]

تا مدتی بین متکلمین و حکماء در صحت تعریف هر یک، بحث و نزاع وجود داشت. و فلاسفه می باست اولا قول به اضافه را با دلیل نفی کرده و  سپس به اشکالات وارده جواب دهند. سپس جریان دیگری شروع شد، و آن تفسیر کلام حکماء از علم بود. برخی گفتند که مراد حکماء حضور ماهیت شی معلوم در ذهن است،‌ که همان اشکالات متکلمین را به همراه داشت، و برخی دیگر از جمله قطب الدین شیرازى صاحب دّرة التاج و خود خواجه در تجرید و شرّاح تجرید، گفته اند مراد حکماء از تعریف علم، حضور صورت و عکس و شبحی از شی معلوم است نه ماهیت شی معلوم.[4]

لذا برای علم سه تعریف یافت شد، که یکی تعریف متکلمین است و دیگری دو تفسیر از کلام حکماء. می توان این سه تعریف را اینگونه بیان نمود:

1.      تعریف متکلمین: علم عبارتست از اضافه میان عالم و معلوم.

2.      حکماء: علم عبارتست از حصول صورت اشیاء در ذهن. و دو تفسیر از این تعریف ارائه شد:

#     علم حضور ماهیت شی معلوم در ذهن است. یعنی علم و معلوم یک واقعیت بوده و تنها ظرف تحقق آنها فرق دارد.

#     علم و معلوم دو واقعیت هستند که علم تنها شبحی از معلوم است.

نتیجه بحث بین حکماء و متکلمین این شد که بخاطر وجود برخی اشکالات در این تعریف، در قرن ششم، قول حکماء را اینگونه تفسیر کرده و گفتند: مقصود حکما از اینکه «علم عبارت است از تمثّل صورت معلوم در ذهن» این نیست که واقعاً ماهیت معلوم در ذهن وجود پیدا مى‏کند، بلکه مقصود این است که شبحى از معلوم نظیر سایه‏اى که از شخص در آفتاب پیدا مى‏شود و یا عکسى که از وى در آب مى‏افتد، در ذهن وجود پیدا مى‏کند.[5] و این موجب شد که صدرالدین تعریف دیگری از علم ارائه داده و قول شبح را رد نماید:

3.      صدرالدین: علم صورت ذهنی است و صورت،  شیئیت شی است، و هنگام ادراک،  صورت شی خارجی در ذهن حلول می کند.[6]

فلاسفه صورت و حقیقت را به یک معنی گرفته و استعمال این دو را به جای هم صحیح می دانند؛ لذا گاهی می گویند صورت اشیاء در ذهن پدید می آید و گاهی می گویند حقیقت اشیاء در ذهن پدید می آید.[7]

در اینجا صدرالدین، باید در ابتدا قول به اضافه را رد نماید و سپس جواب افرادی که قائل به شبح بودن صورت علمی هستند را مورد بررسی قرار دهد و سپس ادعای خود در باب حقیقت علم و امکان وجود ذهنی را اثبات نماید. در این بین می بایست اشکالاتی به دیدگاه او وارد شده است را نیز پاسخ دهد.

و در جواب به قول شبح گفته است: اینکه وجود ذهنی را در مقابل وجود عینی استعمال می کنیم، دلیل نمی شود که ما دو واقعیت مغایر داشته باشیم، که یکی شبح دیگری باشد؛ بلکه تنها یک ماهیت وجود دارد، که هم در معلوم و هم در علم موجود است؛ با این تفاوت که در ظرف معلوم دارای اثر و در ظرف علم فاقد اثر می باشد. ماهیت در ظرف علم، وجود ذهنی نامیده می شود.  پس، تفاوت وجود عینی با وجود ذهنی در ماهیت نیست، بلکه در ترتّب و عدم ترتّب آثار است[8]

او برای ماهیت دو وجود قائل است که در یکی دارای آثار و در دیگری فاقد آثار است. او این نظر را از ابن سینا اخذ کرده است. زیرا ابن سینا ملاک خارجی بودن را ترتب آثار می داند.[9]

سید سند، در ذیل ادله اثبات تحقق وجود ذهنی،‌ طبعا قول به اضافه وشبح را پاسخ می گویند، زیرا با اثبات وجود ذهنی، قول به اضافه و شبح خود به خود مندفع می شوند. لذا ادله ای که توسط ایشان ارائه شده است را بیان می نماییم.

اثبات تحقّق وجود ذهنی

صدرالدین دشتکی در مجموع، دودلیل بر اثبات وجود ذهنی می آورند:

الف. حکم ایجابی بر معدومات

مقدمه: این دلیل از طریق تصوّر امور معدوم، و به واسطة قاعده فرعیه ثبوت شی لشی فرع ثبوت مثبت له؛ است که قاعده ای بدیهی شمرده می شود.[10]  

صدرالدین می فرماید: برخی از اشیاء در خارج وجود ندارند، یعنی معدومند اما با این وجود ما آنها را تصور کرده و حتی احکامی را بر آنها بار می نماییم، بر اساس قاعده فرعی بالا ما وقتی می توانیم حکمی را بر چیزی امر نماییم که در مقام قبل، آن شی موجود باشد، و حال آنکه امور معدوم در خارج موجود نیستند، به ناچار باید بگوییم، این امور در ذهن وجود دارند. لذا علم اضافه محض نیست بلکه صورتی وجودی در ذهن است.[11]  

همان طور که دیده می شود این دلیل تنها قول اضافه بودن صورت علمی را نفی می کند. و در مورد قول افرادی که قائل به شبح بودن صورت علمی است، مسکوت مانده است.

البته این دلیل در ابتدا توسط خواجه در تجرید آمده است. عبارت خواجه در کتاب تجرید چنین است:« و هو( اى الوجود) ینقسم الى الذهنى و الخارجى و الّا لبطلت الحقیقیة».[12] بر اساس این دلیل ادراک عبارت است از حضور ماهیت معلوم در ذهن.[13] و با این قول هم قول به اضافه و هم قول به شبح پاسخ داده می شوند.[14] اما آنچه سید سند آورده است تقریری غیر از برهان خواجه است، و با تقریر سید تنها می توان قول به اضافه را نفی نمود.

ب. علم به معدومات به وساطت قاعدة فرعیه

این دلیل تنها قول به اضافه را رد می کند؛ او می گوید: ما به امور معدوم علم داریم یعنی امور معدوم معلوم ما هستند؛ و حال آنکه درخارج وجودی ندارند، لذا می گوییم اگر نفس در خارج متصف به امور معدوم شود، لازمه اش این است که نسبت، در خارج،  بدون طرف نسبت محقق شود واین امری محال است؛ زیرا نسبت قائم به طرفینش است و بدون دو طرف اصلا محقق نمی شود. لذا همانطور که ثبوت شی لشی فرع لثبوت مثبت له؛ فرع بر ثبوت ثابت هم هست.[15]

ادامه دارد ...

[1] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 224

[2] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 225

[3]  مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏13، ص: 240

[4] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 226

[5] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏13، ص: 241

[6] صدرالدین دشتکی، الحاشیهًْ علی الشرح الجدید للتجرید، ش1755، ص11؛ ش1998، ص30.

[7] همان، ش1998، ص5 و30 و 13-14.

[8] همان، ش1755، ص14.

[9] غیاثالدین دشتکی، کشفالحقایق المحمّدیه، ص15-16.

[10] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 228

[11] صدرالدین دشتکی، الحاشیهًْ، ش1755، ص9-10/ همان، ش1998، ص26-27.

[12]  تجرید الاعتقاد، ص: 107

[13]  مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 239

[14]  مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 265

[15] صدرالدین دشتکی، الحاشیه، ش1755، ص32.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - شنبه 95/11/10 :: ساعت 10:24 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 20
>> بازدید دیروز: 112
>> مجموع بازدیدها: 705640
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب